Olej rzepakowy


olej rzepakowy, rzepak, kwiaty rzepaku, olej w butelce z korkiem Olej rzepakowy jest nazywany oliwą północy, mitem jest że jest najgorszy w wielu przypadkach biję królową oliwę z oliwek.

W czasach PRL'u zyskał złą sławę za sprawą kwasu erukowego który prowadził do stłuszczenia narządów miąższowych i uszkodzenia mięśnia sercowego. Dawniej ilość tego kwasu mogła nawet sięgnąć 40 do 50%, obecnie dostępny olej jest uzyskiwany z rzepaku uszlachetnionego odmiany niskoerukowej, zawartość tego kwasu w takim rzepaku jest bardzo niska i nie przekracza 2% a sam olej rzepakowy jest najdoskonalszy z pośród dostępnych olejów.

Zawiera bardzo mało niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych, w 100 gramach znajdziemy zaledwie 6 gramów gdzie oliwa z oliwek zawiera od 13 do 15 gramów na 100 gramów oliwy.

Jest świetnym źródłem kwasu oleinowego który przeciwdziała miażdżycy, działa przeciwzapalnie, w 100 gramach znajdziemy go około 62 gramy, oliwa z oliwek ma go niewiele więcej 72 gramy.

Olej rzepakowy to mistrz w obniżaniu cholesterolu dzięki sterolom roślinnym, zawiera ich 750 mg / 100 gram oleju przy tym oliwa z oliwek ze swoimi 140 mg na sto gram wypada blado. Jet bardzo bogatym źródłem witaminy K która reguluje krzepliwość krwi, w 100 gramach znajdziemy około 70 mcg. Zawiera także dużo witaminy E która chroni komórki przed utleniaczami, bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek, wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni czerwone krwinki przed wczesnym rozpadem.

Olej rzepakowy to bardzo bogate źródło kwasów omega-3, zawiera go ponad 16 razy więcej niż oliwa z oliwek. Kwasy OMEGA-3 zabezpieczają nas przed nowotworami, zwłaszcza rakiem piersi, okrężnicy i prostaty a przede wszystkim korzystnie wpływają na pracę mózgu.

Równie ważne w naszej diecie są kwasy OMEGA-6 ale spożywanie zbyt dużych ilości tych kwasów może powodować raka piersi, po menopauzie oraz raka prostaty. Idealnym stosunkiem kwasów Omega-6 do Omega-3 jest 2:1, i tutaj najlepiej wypada nasz olej rzepakowy, gorzej oliwa z oliwek gdzie ten stosunek wynosi 9:1 a słonecznikowy nawet 120:1.












Wartość odżywcza w 100 gramach oleju rzepakowego rafinowanego


Tłuszcze

100 gram w tym

Wartość energetyczna Tłuszcze nasycone kwasy tłuszczowe jednonienasycone tłuszcze wielonienasycone kwasy tłuszczowe trans kwasy tłuszczowe trans-polyenoic kwasy tłuszczowe OMEGA-3 kwasy tłuszczowe OMEGA-6

3700 kJ
(883 kcal)
7,4 g 63,3 g 28,1 g 0,4 g 0,4 g 9138 mg 18645 mg


















Witaminy w 100 g. oleju rzepakowego rafinowanego

E K Cholina

17,5 mg 71,4 mcg 0,2 mg









Jaki olej rzepakowy wybrać ?

W sklepach mamy dostępne dwa rodzaje olejów rzepakowych, rafinowany i tłoczony na zimno. Oczywiście najczęściej znajdziemy ten rafinowany który jest tańszy nie oznacza że nie zdrowy, po prostu będzie oczyszczony. W oleju rafinowanym znajdziemy kwasy tłuszczowe omega-3, sterole roślinne, witaminę E i K ale dużo mniej niż w oleju tłoczonym na zimno.

Olej tłoczony na zimno to już inna klasa, znajdziemy w nim więcej witaminy K,E oraz kwasów tłuszczowych omega-3 a także steroli roślinnych. W tym tłoczonym na zimno znajdziemy także minerały, woski, karoteny, lecytynę oraz enzymy. Mimo tego że olej rzepakowy tłoczony na zimno jest najzdrowszy nie nadaje się on do smażenia, lepiej wypadnie tu olej rzepakowy rafinowany.

Niepołomice 2011, Piotr Eliasz