Świeża i suszona żurawina



żurawina, owoc żurawiny, żurawina  świeża

Owoc żurawiny nie jest popularny w naszym jadłospisie, roślina ta występuje i rośnie w naszym kraju a jednak rzadko spotykamy ją na naszych stołach. Może dlatego że znamy ją tylko z dziczyzny, a świetnie pasuje do drobiu, ryb a przede wszystkim do serów. Jagoda żurawiny znana jest głównie w profilaktyce leczenia pęcherza moczowego, jednak nie każdy z na wie że działa na nasz cały układ pokarmowy. Zbawiennie wpływa na nasze zęby, gdyż substancje zawarte w żurawinie zmniejszają przyleganie bakterii odpowiedzialnch za próchnicę, choroby dziąseł oraz przyzębia.
Ta sama substancja uniemożliwia powstawaniu wrzodów w układzie pokarmowym gdyż zmniejsza osadzanie oraz rozmnażanie się bakteriom za to odpowiedzialnym. I wreszcie w układzie moczowym świetnie zapobiega przyleganiu bakteriom E.coli do ścianek pęcherza moczowego, a dodatkowo rozpuszcza i zmniejsza powstawanie kamieni nerkowych.

I to nie koniec właściwości żurawiny, ma bardzo dobre działanie na nasz układ krwionośny. Regularne picie soku z żurawiny zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby układu krążenia. Zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi, zmniejsza poziom złego cholesterolu LDL a podwyższa dobry cholesterol HDL. Jagód żurawiny nie polecam osobą które mają kamienie nerkowe i nie były one leczone, gdyż żurawina zawiera szczawiany. Substancja ta w zbyt dużej ilości ma tendencję do krystalizacji oraz zmniejszają wchłanianie wapnia, dlatego też nie powinny jeść żurawiny osoby z osteoporozą. Jeżeli przyjmujesz leki przeciwzakrzepowe które zawierają warfarynę, uważaj na żurawinę gdyż zmniejsza ona możliwość usuwania warfaryny z organizmu. Zwiększa to jej działanie i może prowadzić do krwotoków.



Owoce żurawiny świeże












Wartości odżywcze w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Woda Cholesterol

193 kJ
(43 kcal)
0,5 g 12,2 g 4,2 g 4 g 0,1 g 87 g 0 g























Witaminy w 100 gramach świeżego produktu

A C E K Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

60 IU 13 mg 1,2 mg 5,1 mcg 0,1 mg 0,1 mg 1 mcg 0,3 mg 5,5 mg 0,2 mg

























Minerały w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

8 mg 0,3 mg 6 mg 13 mg 85 mg 2 mg 0,1 mg 0,1 mg 0,4 mg 0,1 mcg














żurawina suszona

Suszona żurawina słodzona

Kupując żurawinę suszoną czytajmy jej skład, w większości sklepów jest to żurawina słodzona a zatem o większej kaloryczności.
Przed podaniem żurawiny suszonej warto ją namoczyć w wodzie, będzie mniej słodka i miększa.














Wartości odżywcze w 100 gramach suszonego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Woda Cholesterol

1290 kJ
(308 kcal)
0,1 g 82,5 g 5,7 g 65 g 1,4 g 16 g 0 g



















Witaminy w 100 gramach suszonego produktu

C E K Niacyna Kwas pantotenowy Cholina

0,2 mg 1,1 mg 3,8 mcg 5 mg 0,2 mg 4 mg





















Minerały w 100 gramach suszonego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

10 mg 0,5 mg 5 mg 8 mg 40 mg 3 mg 0,1 mg 0,1 mg 0,3 mg 0,5 mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz