Cukinia, kabaczek


cukinia, kabaczek

Cukinia, kabaczek jest odmianą dyni zwyczajnej, została wyselekcjonowana we Włoszech. Tak jak i dynia, kabaczek ma tą samą właściwość, nie pochłania metali ciężkich z gleby w przeciwieństwie do marchewki, dlatego może rosnąć w mniej czystych rejonach Polski. Zawiera dużo witaminy C która wzmacnia nasz organizm, przyśpiesza gojenie ran oraz zrastanie kości, zmniejsza pojawianie się sińców, chroni przed miażdżycą i odkładaniem cholesterolu. Cukinia to także witamina A która dba o nasze paznokcie, skórę oraz oczy, witamina K reguluje procesy krzepnięcia krwi.
W kabaczku znajdziemy kwas foliowy, jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego i mózgu u płodu. Zawiera dużo manganu który jest niezbędny do przemiany białek, tłuszczów oraz węglowodanów, odżywia nerwy i mózg a także jest składnikiem krwi i kości. Cukinia bogata jest w potas który reguluje ciśnienie krwi, wapń podstawowy budulec kości i zębów oraz magnez odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni w tym mięśnia sercowego. Wybierając cukinię w sklepie pamiętajmy aby skórka była nie pomarszczona, ma być napięta i błyszcząca. Kierujmy się także wielkością, te mniejsze będą miały mniej nasion lub nie będą miały wcale, duże przerośnięte są mniej smaczne i zawierają dużo nasion.












Wartość odżywcza w 100 gramach surowego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Woda Cholesterol

67 kJ
(16 kcal)
1,2g 3,3g 1,1g 1,7g 0,2g 94,6g 0g























Ilość witamin w 100 gramach surowego produktu

A C E K Ryboflawina Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina

200IU 17mg 0,1mg 4,3mcg 0,1mg 0,5mg 0,2mg 29mcg 0,2mg 9,5mg

























Ilość minerałów w 100 gramach surowego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Mangan Selen

15mg 0,4mg 17mg 38mg 262mg 10mg 0,3mg 0,1mg 0,2mg 0,2mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz