Pieczarki


pieczarki

Pieczarka składa się głównie z wody, zawiera cenne białko przy niewielkiej ilości tłuszczu i braku cholesterolu.
Przyrządzona w odpowiedni sposób, na parze bez dodatku tłuszczów jest lekkostrawna i niskokaloryczna.
Zawiera dość dużo witaminy D budulca kości, witaminy PP czyli kwasu foliowego który odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego u płodu.
Kwas pantotenowy zawarty w pieczarce pozwala na prawidłowy metabolizm białek, tłuszczów i cukrów.
Zawarta w pieczarce cholina ożywia umysł i poprawia funkcjonowanie mózgu, chroni przed wolnymi rodnikami, dba o prawidłowa lepkość krwi, leczy objawy niestrawności oraz poprawia produkcję hormonów.
Pieczarka zawiera dużo potasu, fosforu, selenu, magnezu, sodu, wapnia, nieco żelaza i cynku.
Dlatego warto jeść pieczarki, przede wszystkim jako dodatek do dań, ale bez tłuszczów tylko jako gotowana na parze w folii lekko osolona, wtedy będzie lekkostrawna i dietetyczna.










Wartość odżywcza w 100 gramach

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Tłuszcz Błonnik Woda

92,1 kJ (22 kcal) 3,1g 3,3g 0,3g 1,0g 92,4g






















Witaminy w 100 gramach

C D PP, kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Niacyna Betaina Tiamina Ryboflawina B6

2,1mg 18,0IU 16,0mcg 1,5mg 17,3mg 3,6mg 9,4mg 0,1mg 0,4mg 0,1g

























Minerały w 100 gramach

Potas Fosfor Magnez Sód Wapń Selen Żelazo Cynk Miedź

318mg 86mg 9mg 5mg 3mg 9,3mcg 0,5mg 0,5mg 0,3mg











Niepołomice 2011, Piotr Eliasz