Rzodkiewka


rzodkiewka

Rzodkiewka i rzodkiew to bardzo bliscy kuzyni, ojczyzną warzyw są Chiny. Jest to najpopularniejsze warzywo właśnie w Chinach, uprawiano ją także w Egipcie, Grecji oraz w Rzymie.
Rzodkiewka jak i rzodkiew to bomba witaminy C na 100 gram tego warzywa przypada około 20 miligramów właśnie tej witaminy, najwięcej tej witaminy znajdziemy w kiełkach. Warzywo to zawiera także siarkę budulec skóry włosów oraz paznokci, potas zawarty w rzodkiewce skutecznie dba o nasz układ krwionośny a magnez o mięśnie i kości. Rzodkiewka to także znaczna ilość wapnia, fosforu żelaza, miedzi, manganu. Połączenie tych minerałów korzystnie wpływa na działanie krwiotwórcze. Rzodkiewka jest niskokaloryczna dlatego często stosowana jest podczas diet, działa na układ trawienny oraz zwiększa apetyt. Jeżeli często masz zgagę rzodkiewka temu zaradzi, zapobiega niestrawności i obniża nadmiar kwasów w żołądku. Pobudza wydzielanie żółci, działa bakteriobójczo jednak powinieneś jej unikać jeżeli masz wrzody żołądka oraz dwunastnicy.

Rzodkiewka świetnie smakuje w sałatkach w połączeniu z twarożkiem i szczypiorkiem czy serkiem wiejskim, świetny dodatek do kanapek. Przyrządzona na parze traci swój kolor oraz ostry smak, jednak zachowuje większość swoich witamin w porównaniu z tradycyjnym gotowaniem w wodzie.
Polecana w diecie odchudzającej, gdyż syci, a nie tuczy, zawiera 12 do 20 kalorii w 100 gramach.














Wartość odżywcza w 100 gramach świeżego produktu

Wartość energetyczna Białko Węglowodany Błonnik Cukier Tłuszcz Fitosterole Woda Cholesterol

67 kJ
(16 kcal)
0,7g 3,5g 1,6g 1,9g 0,1g 7mg 95g 0mg























Witaminy w 100 gramach świeżego produktu

A C K Niacyna B6 Kwas foliowy Kwas pantotenowy Cholina Betaina

7 IU 14,4mg 1,2mcg 0,3mg 0,1mg 25mcg 0,2mg 6,5mg 0,1mg


























Minerały w 100 gramach świeżego produktu

Wapń Żelazo Magnez Fosfor Potas Sód Cynk Miedź Selen Fluorek

25mg 0,3mg 10mg 20mg 233mg 39mg 0,3mg 0,1mg 0,6mcg 6mcg












Niepołomice 2011, Piotr Eliasz